La innovació ha de tenir aplicació a l'empresa i al client per generar valor

Una de les conclusions de la jornada formativa 'Experiències d'Innovació en l'entorn del coneixement aplicades al sector turístic', celebrada avui a l'Escola Universitària de Turisme i Oci a Vila-seca, és que la innovació ha de tenir una aplicació a l'empresa i al client per generar realment valor. Tenint sempre en compte que la innovació no s'ha de relacionar només amb la tecnologia sinó que és plural i es pot donar en altres àmbits com la comunicació, el marketing, el producte, el procés, els serveis,...

El PCT de Turisme i Oci ha participat a la jornada formativa sobre innovació turística del Patronat de Turisme de la Diputació de TarragonaEl gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Octavi Bono, ha sigut l'encarregat de tancar la jornada, organitzada pel Servei d'Assistència Municipal i el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, amb la col·laboració del PCT de Turisme i Oci i l'Escola Universitària de Turisme i Oci (EUTO) de la URV. Durant les conclusions, ha recordat que en les diferents ponències s'han esmentat dos conceptes com a elements claus i factors d'èxit per a la innovació: la cooperació i la coopetència; i que l'interès en innovació turística se centra de forma general en noves eines d'anàlisi, la transferència de coneixement, la intel·ligència de mercats i la comunicació interactiva.

Excepte el cas de Segittur, que es va posar en marxa fa 10 anys, la majoria de centres dedicats a recerca dels que s'han conegut les experiències (Invattur, Turistec o el mateix PCT de Turisme i Oci) compten amb un recorregut de només 2 ó 3 anys, malgrat sorgir d'experiències prèvies. Aquest és un dels aspectes tractats en les sessions, el fet que el turisme és un sector jove i també en termes de desenvolupament i d'innovació. Així doncs es tracta d'un sector amb molt de coneixement tàcit a les empreses, però que no està formalitzat i que no es trasllada entre els agents.

D'altra banda, els tres elements que de forma general es troben vinculats a la innovació en turisme són les universitats, les empreses i la administració. Una triple hèlix que es dóna també en la gestació i el treball del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci, del que el director general, Salvador Anton, n'ha presentat la recerca en la jornada de formació.

Anton ha explicat que l'experiència innovadora en turisme a Costa Daurada i Terres de l'Ebre sorgeix bottom-up, és a dir, està promoguda des de la base, destacant el fet que s'ha donat un procés de convergència dels agents en funció de les pròpies necessitats, és a dir, per la voluntat col·lectiva d'innovar. A més, ha repassat la relació col·laborativa de més de 10 anys a Tarragona que ha portat fins al PCT de Turisme i Oci on es treballa en programes d'innovació tecnològica però també de sistemes d'informació, d'intel·ligència de mercats, de producte i de transferència. 

Els altres ponents de la jornada han sigut el Managing Director del Microsoft Innovation Center Tourism Technologies, Peio Oiz, el director de Turistec, Antoni Pascual, el director del Instituto Valenciano de Tecnologías Turísticas (Invattur), Josep Ivars, el gerent de Visit Formentera, el director I+D+i de la Sociedad Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas, Carlos Romero, i el director general del Instituto Tecnológico Hotelero, Álvaro Carrillo.

En la inauguració de la jornada formativa aquest matí, el president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Albert Batet, ha assenyalat que el turisme és un dels pilars per garantir el desenvolupament de futur del nostre territori, per al que cal la implicació de les administracions públiques i dels agents.

La jornada s'ha pogut seguir a Twitter a través de #costadauradainnova