Think Tank elabora el Sistema d'Indicadors de Presència en Mercats (SIPREM)

El Sistema d’Indicadors de Presència en Mercats (SIPREM), un sistema d'anàlisi del reconeixement de les destinacions de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre als principals mercats d’Europa occidental que són prioritaris per a aquestes marques: Espanya, França, Regne Unit i Alemanya, a més d’Itàlia com a mercat potencial; ha estat creat pels tècnics del programa Think Tank, gestionat pel Consorci per a la Millora de la Competitivitat del Turisme i l’Oci a les comarques de Tarragona, amb el cofinançament del FEDER Eix 1 a la demarcació de Tarragona.
A més de mesurar el grau de presència que posseeix una destinació o marca turística determinada, el sistema pretén aportar un valor quantitatiu que permeti establir comparacions entre destinacions. Això és possible gràcies a diferents indicadors amb els que s’estableix un Índex Global de Presència en Mercat (IGPREM). S’ha creat un sistema format per 10 indicadors i uns 77 subindicadors, que permeten concretar el valor intangible que assoleix una marca territorial en els diferents mercats geogràfics. Les dades, recollides el segon semestre de 2010, serveixen per realitzar una anàlisi de posicionament.
Els 10 indicadors del SIPREM, que són els aspectes considerats més importants pel que fa a la presència en mercats, són: presència en catàlegs de turoperadors, assistència a fires, presència en organismes superiors (regional, estatal), presència en les principals capçaleres de premsa, accessibilitat webs turístics, web rang, presència a les xarxes socials, presència de la destinació als cercadors, presència dels principals atractius als cercadors, i reconeixement del servei.
Aquesta bateria d’indicadors ha estat desenvolupada per a 10 destinacions turístiques de base municipal i comarcal de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. S’ha seleccionat un ventall divers en relació al principal producte turístic que ofereixen: litoral (Cambrils, Salou, Vila-seca/laPineda, Calafell i Sant Carles de la Ràpita), urbà (Tarragona i Reus), de natura- birdwatching (Parc Natural del Delta de l’Ebre) i rural-enoturisme (Priorat i Terra Alta).
En un segon bloc, es realitza una anàlisi en funció de vuit modalitats turístiques seleccionades per al conjunt de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre: turisme de sol i platja (hoteler i càmping), senderisme, turisme de reunions, turisme residencial, turisme recreatiu, enoturisme, turisme cultural i agroturisme. En aquest bloc, els indicadors recullen i avaluen dades que fan referència al conjunt de la destinació.
L’objectiu del SIPREM és fer una radiografia, en un moment concret, de la situació turística en comparació a destinacions similars i mesurar els resultats de les actuacions adoptades fins llavors. Per a això, s’han seleccionat diverses destinacions de control per a aquestes comparacions dins de la regió mediterrània o de característiques similars a les destinacions objectes d’estudi. En total s’han analitzat 78 destinacions i 10 marques territorials de control.