La segona jornada del seminari internacional sobre turisme del vi, a Falset

Avui dissabte ha tingut lloc la segona jornada del seminari internacional sobre enoturisme ‘Noves oportunitats i reptes en el turisme del vi’, organitzat pel Consorci per a la Millora de la Competitivitat del Turisme i Oci a les comarques de Tarragona, gràcies al cofinançament del FEDER Eix 1 a la demarcació de Tarragona.

Seminari turisme del vi al VITEC - Parc Tecnològic del Vi a FalsetLa segona jornada ha transcorregut al Priorat, endintsant-se en el territori i després de les ponències, els participants han pogut conèixer dues iniciatives de primera mà, ja que s’han visitat el Castell del Vi i també a la Cooperativa de Capçanes, amb un tast de vins d’aquest celler.
La jornada ha començat a les 10 hores a VITEC – Parc Tecnològic del Vi, amb la benvinguda per part del director del Parc Tecnològic del Vi, Sergi de Lamo, i del president de al Comissió de Turisme de la Cambra de Reus, Joan Albert Campos. Tot seguit s’ha assistit a les ponències de David Esteller, gerent del Pla de Foment de Turisme del Priorat; Jaume Martí, secretari de la DO Terra Alta; Antoni Salas, prescriptor de TarracoVinOleum.cat i Vinum.cat; i Carles Andreu, gerent del Celler Carles Andreu.

David Esteller, en la ponència ‘Impuls de l’Enoturisme al Priorat’, ha presentat als assistents la Ruta del Vi del Priorat i altres projectes com Paisatges del Vi i Camins del Vi. Esteller ha assenyalat que l’enoturisme és una estratègia de desenvolupament econòmic capaç de generar ocupació i contribuir al desenvolupament local, que es vol aconseguir que sigui una nova fórmula de comercialització del vi. A més, ha indicat que és una eina útil per afavorir processos de fidelització dels consumidors i ha destacat el fet que, el del Priorat, és un model de desenvolupament basat en els vins i el paisatge.

Per la seva part, Jaume Martí, a la ponència ‘Desenvolupament del turisme del vi a la DO Terra Alta’, ha assegurat que a la Terra Alta el seu paisatge són les vinyes, i que aquest no es pot entendre de cap altra manera que no sigui des d’una perspectiva vitivinícola. Ha assenyalat que hi ha un fons cultural important que també explica la personalitat de la zona, on ha indicat que els pobles fan olor de vi. Martí ha destacat també que “a la Terra Alta tenim una cultura específica del vi blanc”.

Antoni Salas ha presentat la ponència ‘Wine Resort, quelcom més que un referent’ i ha explicat que un wine resort és un complex ubicat en un paisatge o un entorn estratègic que ofereix serveis entorn a l’enoturisme. En la seva ponència ha destacat la importància del servei en la integració d’oferta en un wine resort així com la necessitat de tenir un posicionament diferenciat.

 La darrera ponència ha estat a càrrec de Carles Andreu, ‘Celler Carles Andreu: l’aposta per l’Enoturisme’, que ha explicat la pròpia experiència en el seu celler ubicat a la DO Conca de Barberà sobretot des que l’any 2001 van decidir tirar endavant un nou celler que fos accessible, que tingués encant, que facilités les visites sense interrompre la feina i que disposés d’un espai propi i botiga. Ha destacat que en el seu celler, l’enoturisme ja no és una activitat complementària sinó que és una activitat pròpia.