Un estudi assenyala el paper clau del PCT de Turisme i Oci en la xarxa de difusió del coneixement turístic a la Costa Daurada

14 02 2019

Un estudi publicat a la revista científica ‘Journal of Destination Marketing and Management’, situada entre les 5 primeres del ranking mundial de publicacions científiques en turisme, destaca el paper clau del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya com a element central en la disseminació de coneixement entre els agents turístics del sector central de la Costa Daurada, l’àrea que inclou els municipis de Salou, Cambrils i Vila-seca.

ArticleSegons els resultats obtinguts a través de l’anàlisi realitzada, el PCT de Turisme i Oci de Catalunya emergeix com a principal ‘broker’ en la difusió de coneixement fruit de del seu paper com a facilitador de la col·laboració entre els actors turístics locals i per la seva acció en difondre nou coneixement extern que beneficia el sistema local en el seu conjunt.

Així mateix, l’estudi indica que, depenent del tipus de coneixement analitzat, adquireixen també un paper rellevant en aquesta xarxa altres actors com la Universitat Rovira i Virgili, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, les federacions o associacions empresarials i les cadenes hoteleres de volum més gran.

Els resultats mostren que la difusió del coneixement turístic es veu afavorida per la presència d'una estructura d’agents organitzada, que anomena ‘xarxa de coneixement administrada’, en la qual els diversos actors són participants actius i exerceixen rols complementaris que contribueixen a la disseminació del coneixement a la destinació.

Aquestes xarxes connecten les diverses comunitats presents a la destinació (Parc Científic i Tecnològic, Universitat, sector públic, empreses i altres proveïdors de coneixement); potencien les relacions informals i la confiança entre els actors locals; enriqueixen la base de coneixement rellevant per a les empreses i organitzacions; i contribueixen a orientar processos de presa de decisions per a la gestió de la destinació i la millora de la competitivitat de les empreses.

 

La importància de la gestió del coneixement

Els resultats aportats per l’estudi reforcen com d’important és que les destinacions turístiques adoptin proactivament estratègies de gestió del coneixement per millorar la seva resiliència i adaptació a les condicions canviants del mercat. De fet, actualment les destinacions turístiques més exitoses en l’economia globalitzada són aquelles que basen el seu desenvolupament en el coneixement i promouen la col·laboració entre els diferents actors. Aquestes sinergies de col·laboració generen fluxos de coneixement que faciliten l'intercanvi i l'adquisició d’expertesa en turisme, ja sigui formal o informal.

 

Anàlisi de les xarxes de disseminació de coneixement

La recerca i article en el que es publica l’estudi han estat realitzats per Cinta Sanz-Ibáñez, doctora per la Universitat Rovira i Virgili, Sergi Lozano, doctor investigador del Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) , i Salvador Anton Clavé, catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional de la URV i director científic de la Fundació del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya.

L’anàlisi que ha donat com a resultat la publicació es va dur a terme identificant les xarxes de coneixement que es van generar a la zona central de la Costa Daurada a partir de les interaccions formals i informals que es van produir entre agents públics, privats i del coneixement durant la realització de cursos i seminaris en matèria de turisme els anys 2013 i 2014 i aplicant tècniques d’anàlisi de xarxes (Social Network Analysis).

Es van analitzar un total de 51 cursos i seminaris, als quals hi van assistir 914 persones (representatives de sectors directament o indirecta relacionats amb el turisme). Les activitats estaven organitzades per les principals associacions empresarials (Associació Hotelera Salou – Cambrils – La Pineda, Associació d’Apartaments Turístics de la Costa Daurada, Associació de Càmpings de Tarragona, Costa Daurada i Terres de l’Ebre) i per la Fundació del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya (Laboratori d’Innovació i Intel·ligència Turística - LAB-IIT). Es van tenir en compte tots els cursos i seminaris que tenien un component innovador pel fet de tenir el propòsit de formar els professionals del sector en noves habilitats o d’actualitzar el seu coneixement sobre gestió d’organitzacions turístiques.

DefensaAquest article forma part de la recerca realitzada en el marc de la tesi doctoral “The Evolution of Destinations. An Evolutionary and Relational Economic Geography Approach” (Excel·lent cum Laude), defensada l’octubre de 2017 per Cinta Sanz-Ibáñez i dirigida per Salvador Anton Clavé en el marc del Programa de Doctorat de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili.

Enllaç a l’article complet publicat a la revista ‘Journal of Destination Marketing and Management’

PCT - Parc Científic i Tecnològic Turisme i Oci

PCT - Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya
C/ Joanot Martorell, 15; 43480 Vila-seca (Tarragona)
T +34 977 394 871
F +34 977 395 502
info@pct-turisme.cat

Generalitat de Catalunya - Unió Europea - Fons Europeu de Desenvolupament Regional